Khamis, 30 Oktober 2014

Percakapan Bisnes Dua Lelaki

SELEPAS maghrib sebentar tadi aku singgah di Gerai Hussen's Puff, depan Kedai 7 Eleven Taman Paroi Jaya untuk memenuhi hajat isteri untuk makan filet ikan doryAnak bongsuku, Siti Adibah pula minta belikan chicken-chop.
     Oleh kerana cuma ada dua pelanggan ketika itu, aku berharap sangat dapat memenuhi perasaan ingin tahu yang terpendam selama ini - mengapa makanan di warung ini sedap, cepat dan murah (antara tuntutan utama pelanggan zaman ini).
     Hussen mengendalikan warung itu seorang diri dari jam 5.00 petang hingga 10.00 malam dan hampir kesemua makanannya berharga bawah RM5.00.
     Lebih pelik Hussen mampu menawarkan pelbagai menu; makanan sejuk beku (karipapnya memang sedap), Western dan ada pula yang berasaskan nasi dan mi.
     "Lama dah saya nak tanya. Mengapa makanan you jauh lebih murah?"
     "Semuanya saya buat dengan resipi yang saya cipta sendiri. Saya memasaknya juga dengan cara saya; dengan periuk yang murah ini."
     "Saya bercadang membuka warung berasaskan Bakar, Panggang dan Salai di kampung saya. Boleh supply bahan untuk sebahagian menu yang saya pilih?"
     "Saya memang ada kilang makanan sejuk beku di Kampung Pantai. Dahulu ada lapan pekerja. Sekarang masalah bang."
     "Saya memang dalam dunia manufacturing. Saya boleh hasilkan produk tapi hendak jual di mana?"
     "Warung you ini agak uzur. Buatlah secara proper," aku pula memberi cadangan. "Bukankah ada warung kosong di stadium, boleh ambil gerai sateh yang ditinggalkan oleh Ali Petronas dahulu," aku menambah.
     "Berniaga ini bang mesti tempat ada orang. Kalau tiada orang, bagaimana sales boleh berlaku.
     "Di sini ramai orang. Kalau mereka tak singgah, saya boleh panggil.
     "Tapi hendak panggil siapa kalau orangnya pun tak lalu di situ," Hussen membuat inferen.
     Aku terdiam.
Resipi Ikan Bakar Haji Ishak (kanan sekali) memang sudah teruji dan memenuhi selera pelbagai bangsa. Foto majlis `asap-asapan Warung Bakar, Panggang & Salai Agro Kraf."

Tiada ulasan: