Ahad, 22 Januari 2012

Kisah Tiga Peguam (1)

Dalam tempoh tiga bulan ini aku berurusan secara dekat dengan tiga peguam. Seorang peguam Melayu yang agak dikenali kerana  penglibatannya dalam NGO manakala dua lagi peguam Cina.
    Dengan peguam Melayu ini aku memberi khidmat konsultansi dan kerja-kerja editorial manakala yang dua lagi kerana urusan penjualan pejabatku di Seremban 2.
    Biarlah aku dahulukan kisah Simon dan Jerry dahulu. Simon baharu menamatkan pengajiannya di Dublin dalam bidang guaman dan berminat membeli pejabatku dengan harga RM65,000.
    Sewaktu hendak menandatangani S&P, aku berterus-terang dengan Simon bahawa aku berstatus Si Bankrap lalu dalam perjanjian yang hendak ditandatangani satu klausa ditambah: dengan syarat penjual tidak ada apa-apa urusan tindakan mahkamah.
    Sepanjang bertemu atau bercakap melalui telefon, Simon sering menekankan bahawa dalam kehidupan ini semuanya memerlukan dokumen.
    “Kerana tidak ada dokumenlah you dibankrapkan oleh kawan baik you sendiri,” begitu selalu ditegaskan.
    Aku pula cuba memberi satu pemikiran di luar kotak bahawa karenah pentadbiran boleh diminimumkan sekiranya kita berlaku jujur dan menepati janji.
    “Saya seorang yang bersifat praktikal. Saya hendak jual ofis, you hendak beli, harga telah dipersetujui. Bayar sahajalah,” kataku.
    “Hei Zul! Ini bukan mahu beli rokok,” katanya memperli.
    “Saya baharu sahaja menjual rumah dan atas rasa kepercayaan, semua urusan formaliti akan dibuat setelah saya dilepaskan daripada gelaran Si Bankrap. Transaksi yang dibuat bernilai dua kali ganda daripada harga ofis ini,” aku mula berang.
    Setelah mendapat pelepasan mahkamah dengan membayar RM30,000 (sebahagian duit jualan rumah) Rabu lalu, aku menelefon Jerry, peguam yang digunakan khidmatnya oleh Simon.
    “Hello Jerry! Boleh saya ambil cek pendahuluan 10% itu. Saya sudah mendapat pelepasan mahkamah hari ini,” aku menghubunginya melalui telefon.
    “Bawa dokumen yang mengesahkan you sudah dilepaskan,” katanya pendek.
    “Saya tidak ada dokumen itu. You boleh telefon sahaja Puan Rosmawati di Jabatan Insolvensi untuk pengesahan,” aku memberi cadangan.
    “Tak apa, saya akan ke mahkamah nanti untuk mendapat salinan penghakiman. Saya peguam, saya kena jaga kepentingan kedua-dua belah pihak. Petang nanti saya telefon,” katanya.
    Oleh kerana petang itu aku ada berhampiran pejabat Jerry, aku langsung singgah.
    “Apa perkembangannya?,” aku terus melontar soalan setelah lama menunggu bagai orang tak laku di ruang tamu.
    “Saya tidak sempat pergi mahkamah lagi.”
    “Mengapa perlu ke mahkamah. Kita ada teknologi. Telefon sahaja.”
    “Saya perlu melihat dokumen. Ini undang-undang!,” bentak Jerry semacam marah.
    “Semua mahu dokumen?,” aku memprovokasi.
    “Memanglah. Ini negara ada undang-undang.”
    “Jerry! Saya mahu tanya you, masa you cari pelacur, ada tak you tengok dokumen yang mengesahkan dia ada siplis. Masa you nak kahwin ada tak you tengok dokumen yang isteri you masih dara,” aku terus meninggalkan ruang pejabatnya.

Tiada ulasan: