Selasa, 31 Mei 2011

Orang Lelaki Tak Boleh Pegang Pet Pet!

Anak bongsuku Siti Adibah memang bijak berkata-kata walaupun masih berusia lima tahun. Setiap hari ada saja ideanya untuk bertanya. Setiap hari juga ada saja jawapan diberikan terhadap setiap persoalan.
      Suatu pagi dia tergesa-gesa bangun untuk ke bilik air. Aku segera menanggalkan diapersnya. “Ada kencinglah,” aku berkata.
      “Ada!,” teriaknya kuat.
      Aku lantas membukanya dan kemudian membawanya ke bilik air.
      Macam orang dewasa, Siti Adibah segera menegurku supaya berada jauh darinya. Aku akur.
      “Orang lelaki mana boleh tengok orang perempuan kencing!,” katanya sambil terkencing.
      Selesai saja, Siti Adibah memanggilku untuk segera ke dalam bilik air.
      Aku segera menjawab, “Orang lelaki mana boleh pegang pet pet orang perempuan.”
      Sejak itu, Siti Adibah terpaksa meminta ibunya mencebok.

Tiada ulasan: